BOROUGH MARKET – VODIČ PO NAJSTAREJŠI LONDONSKI TRŽNICI

V tem zapisu te vabim, da z menoj obiščeš mojo najljubšo londonsko tržnico – Borough Market. Če odhajaš v London, sem zate pripravila tudi celoviti vodič, ki vključuje stvari, ki jih ne smeš zamuditi. Vanj sem ujela tudi moje najljubše place za zajtrk, kosilo in večerjo (če boš natančno prebrala, boš v vodiču našla tudi lokacijo najboljšega gin tonika na svetu).

Ko sem živela v Londonu, je bil Borough Market obvezna sobotna postaja. Živela sem nekaj ulic stran in rada sem šla na trg preveriti utrip tržnice. Redko sem si kaj tudi kupila, ker si takrat enostavno nisem mogla privoščiti dobrot, ki so me pozdravljale skozi sprehod. Spomnim se januarske sobote, ko sem na trgu videla sočne fige. Obožujem jih. Cena? Ena figa, en funt. Kap me je zadela. Pomislila sem na prejšnje poletje in drevo fige, ki smo ga imeli na vrtu hiše na slovenski obali. Niti enkrat se mi tisto poletje ni dalo stopiti do drevesa in si utrgati fige. In zdaj sem bila tik pred tem, da kupim drago figo, sredi zime, ki verjetno niti ne bi imela poletno sočnega okusa. Seveda si fige za en funt nisem kupila.

Čeprav me je Borough Market v času mojega bivanja v Londonu ob vsakem obisku spominjal, da si v življenju ne morem več privoščiti nakupovanja na trgu (kot sem bila tega navajena v Ljubljani), sem ga rada obiskovala. Zato sem se tudi letos, ko sem po desetih letih končno spet stopila v mesto in ga obiskala prvič po moji selitvi nazaj v domovino, obiskala in objela.

Zame so mestne tržnice ogledalo mesta. Na njih vidiš utrip ljudi in njihovo kulturo, značaje in običaje. Podobno je tudi v Ljubljani (in seveda drugih slovenskih mestih). Tudi na ljubljanski tržnici živijo prav posebni karakterji, ki pozdravljajo kupce in mimoidoče. Branjevka Meta, ki vsak dan iz Sneberj pripelje svojo domačo zelenjavo, pa Marina, pri kateri kupim rože in svež evkaliptus za pod tuš. Zame so mestne tržnice duša mesta. Zato skočiva v londonsko dušo mesta – na krasni Borough Market.

Kako do Borough Marketa?

Borough Market se nahaja v londonskem predelu Southwark in leži tik ob mostu London Bridge. Do tržnice najlažje prideš s tubeom, ki te prek Jubilee ali Northern linij pripelje do postaje London Bridge. Ko stopiš z vlaka preveri usmerjevalne table, saj ima postaja več izhodov. Ko prideš na ulico Borough High Street, jo prečkaj in že si na Borough Market.

Če se skozi mesto raje pelješ z avtobusom, lahko do Borough Marketa prideš prek dveh najbližjih avtobusnih postaj, in sicer postaji London Bridge ali Borough High Street, na kateri te pripeljejo številke avtobusov 43, 114, 149 in 521.

Tržnica je odprta vsak dan, med ponedeljkom in soboto. Ob ponedeljkih in torkih, ko je odprta med 10. in 17. uro, je ponudnikov manj kot druge dneve. Tudi ob sredah in četrtkih je tržnica odprta med 10. in 17. urov petek pa do 18. ureSobote se začnejo ob 8. uri zjutraj, nato pa se tržnica ob 17. uri zapre vse do ponedeljka zjutraj. Če boš London obiskala decembra, bo Borough Market odprt vsak dan v tednu, ponujal pa bo pravo božično razpoloženje.

Zakaj je Borough Market tako zanimiv?

Borough Market je najstarejša londonska tržnica, ki je bila na današnjem mestu postavljena že v 12. stoletju. Prav razvoj skozi čas in njegova bogata zgodovina, ki jo čutiš na vsakem koraku, sta ga postavila na listo najbolj priljubljenih točk obiska za domačine in obiskovalce angleške prestolnice.

Borough Market je bil vedno v celoti rezerviran za ponudbo domačih pridelovalcev, ki so tukaj prodajali svojo zelenjavo in sadje. Tržnica ima od nekdaj pomembno strateško lokacijo. Leži ob reki Temzi, tik na vhodu v mesto in dolgo časa je bila to edina pot, ki je vodila v (dandanašnji) center mesta. Mimo današnjega predela Southwark in Borough Marketa so v preteklosti pluli stari Rimljani in celo Vikingi. London je bil dolgo brez mostov, ki bi južni del mesta povezoval s severnim. Eden prvih je bil prav ob Borough Marketu in na lokaciji današnjega London Bridgea. S tem sta se vloga in mesto trga seveda še krepila.

Tržnica je pokrita s streho in obkrožena s trgovinicami, ki so bile zgrajene okoli leta 1850. Prav vse trgovine okoli Borough Marketa prodajajo hrano in izdelke, povezane s kuhinjo in domov. Na njej ne boš našla helij balonov in ostalega balasta, ki se tako rad postavi ob naših tržnicah.

Borough Market na eni strani objema katedrala Southwark, ki je bila postavljena v času razvoja trga. S kraljevim odlokom, ki ga je leta 1550 podpisal kralj Edvard VI, se je za vrednost 1.000 funtov Borough Market predalo v upravljanje mesta. Sočasno se je mesto s ponudniki še dogovorilo za odpiralni čas, ki velja še danes. Kar noro, kajne?

V 17. stoletju je z odprtjem ostalih mestnih tržnic v bližini, popularnost Borough Marketa upadla. Šele v 90. letih prejšnjega stoletja so ponovno obudili trg in ga s prihodom ponudnikov, kot sta sirarna Neal’s Yard Dairy in zajtrkovalnica Brindisa, ki ob vhodu na trg ponuja španske specialitete (tukaj se ustavi na zajtrku), naredili živahnega s sodobnih pridihom. Danes je Borough Market obvezna postaja za obiskovalce in ljubitelje dobre hrane, druženja in ogledovanja mestnega utripa. In oboževalce filma Bridget Jones, ki je imela stanovanje prav na Borough Marketu, v stavbi Globe.

Borough Market je danes tudi okoljevarstveno zanimiv. Poleg recikliranja odpadkov, ki je organiziran za ponudnike in obiskovalce, upravnik tržnice zbira deževnico, s katero zalivajo rože in grede, posejane po trgu. Za osvetljevanje uporabljajo varčne žarnice. Precej fajn.

Kako ujeti najboljše trenutke Borough Marketa?

Borough Market v sebi združuje sobotno izkušnjo nakupovanja pri ljubljanskih branjevkah in pridelovalcih, ki pridejo s cele Slovenije (občasno tudi iz Dalmacije) ter pridih, ki ga ob petkih pričara ljubljanska Odprta kuhna.

Tržnica je sestavljena iz odprtih prostorov in prehodov, ki so bogati s trgovinami in mobilnimi stojnicami. Three Crown Square je največje predel trga in leži v njegovem osrčju. Ta del trga je namenjen izključno prodaji sadja in zelenjave, mesu, ribam in siru. Okoli trga so trgovinice, v katerih prodajajo živila z vsega sveta.

Najboljši način za spoznavanje Borough Marketa je enostaven sprehod skozi trg. Če sva si vsaj malo podobni, boš tudi ti tukaj lahko preživela vsaj pol dneva, gotovo pa si vzemi vsaj dobro uro za odkrivanje in okušanje hrane ter pijače. Vsakega ponudnika lahko vprašaš tudi za okušanje, zato kar pogumno v iskanje novih in edinstvenih kombinacij.

Predlagam ti, da Borough Market obiščeš v petek ali v soboto dopoldan. Petki so fini, ker je trg odprt do 18. ure, pa običajno ni tolikšne gužve kot ob sobotah. Če ti, tako kot meni, gužva paše, skoči v soboto. Na trg pridi do 9. ure zjutraj, da ujameš čas, ko pri najboljših kofetarjih v mestu Monmouth Coffee Company, še ni dolge vrste. Tudi mizo za zajtrk v Brindisi boš lažje ujela. V soboto lahko skočiš do Borough Marketa tudi kasneje, po 16. uri. Tako se lahko elegantno izogneš gneči in ujameš zadnje fine quick bitese po znižanih cenah.

Večne klasične postaje …

Moje skoke na Borough Market sem vedno začela na vhodu, ki te pelje z ulice Borough High Street mimo španske Brindise. Nato sem zavila desno tik za prvim ponudnikom zelenjave in skočila do krasnega sveta začimb v Spice Mountain. Tudi ob zadnjem obisku Londona sem tukaj zapravila celo premoženje, svoj kovček pa do vrha napolnila z začimbami zase, za mojo mami in prijatelje. Raje ne povem, da se mi je ena škatljica na poti nazaj odprla in sem imela celo prtljago polno harise 😉

Običajno skočim do kruha na Cathedral Street – The Flour Station prodaja kruh z drožmi ter fino izbiro tortic in ostalih sladičk. Če te zamikajo klasične angleške vegeterijanske ali mesne pite, potem se ustavi pri Pieminister. Če si za kaj bolj mesnatega, potem se ustavi še pri Cannon & Cannon, kjer imajo širok nabor mesnin in ostalih delikatesnih specialitet.

Neal’s Yard Dairy je bila moja “vsakosobotna” postaja, ko sem živela v Londonu. Takrat so me navduševali angleški siri z močnim vonjem (blue stilton pa cheddar seveda), pa francoski. Siri so bili tako dragi, da se mi je celo bolj izplačalo skočiti na Eurostar in se dvakrat odpeljati do Normandije v sirni shopping (dejansko sem šla obiskati prijateljico, ki je takrat tam živela, obiska pa sem izkoristila tudi za sirno nakupovanje).

Pa seveda nujno se postavi v vrsto za kavo pri Monmouth Coffee Company, ki sem ga omenila že nekajkrat. Se splača. No, razen, če si poslušala sobotna navodila zgoraj, da na trg prideš v soboto do 9. ure zjutraj.

Če bi lahko, bi v Londonu vedno kupila zaboj portobello gob, ki se jih pri nas, na žalost, ne da dobiti. Imajo močan okus in so krasne za zajtrk ali kakšno fino prilogo. To sem v času mojega življenja v Londonu izkoristila do konca, pa še najcenejše so. Kilogram portobello gob je bil letos na Borough Marketu slabih 6 funtov. Če ga primerjam z vrtoglavo ceno 90 funtov, ki je bila postavljena za kilogram jurčkov, potem tukaj res ni druge izbire.

… in skriti slastni kotički

Če imaš rada mlečne izdelke, potem skoči do Blackwood stojnice, kjer ponujajo sir iz surovega kravjega mleka.

East London Liquor Company ponuja ročno pripravljene žganice in likerje, ki jih pripravljajo v nekdanji tovarni lepil v Bow Wharfu. The Tomato Stall prodaja organske paradižnike, ki rastejo na otoku Wight in so nadvse priljubljeni pri londonskih chefih. Pri Sweet Roots najdeš okusne slaščice iz italijanske Kalabrije. V Taste Croatia pa tiste, ki so doma pri naši južni sosedi.

Čeprav je Slovenija čudovita in okusna kulinarična destinacija, ki jo vsako leto obišče vedno več gurmanskih turistov s celega sveta, se na Borough Marketu (še ne) predstavljamo z našimi dobrotami.

Kje kaj finega pojesti?

Borough Market je londonski mikrokozmus in tukaj boš našla vse okuse sveta. Brindisa te čaka na vhodu in je odlična za začetek dneva. Privošči si enega od špansko obarvanih zajtrkov ali pa med odkrivanjem trga skoči na kak tapas. Brindisa je poznana kot top uvoznica kakovostnih španskih sestavin, zato si privošči njihov chorizo roll, ki ga posrežejo pred vhodom.

Gastronomica je priznana postaja za okušanje italijanskih dobrot, lastnik Marco pa slovi po odkrivanju majhnih dobaviteljev iz cele Italije, ki krasijo njegov prostor na trgu. Iz Italije lahko v nekaj korakih skočiš v Indijo. Pri Gujarati Rasoi si privošči kakšno od domačih vegetarijanskih jedi iz zahodne indijske pokrajine Gujarat. Moong dahl ali pa cvetačo z grahom. Če ti je pristna indijska hrana všeč, se ustavi še v Horn OK Please, kjer strežejo top vegi bhel puri in aloo tiki chaat.

Po “žarnato” obarvane jedi pojdi v Roast, kjer hrano pripravlja bivši chef ene od restavracij Gordona Ramseyja. Fino je za zajtrk, kosilo ali tistih nekaj minut pred večerjo, ko se prileže kak fin aperitiv.

Za čokoladni finish skoči do Rabot 1745, kjer je menu v celoti namenjen slavospevu ključni sestavini, ki jo ponujajo – kakavu z otoka Sveta Lucija.

Kam še v bližini Borough Marketa?

Borough Market je od nekdaj veljal za pomembno strateško točko angleške prestolnice. To velja še danes. Če si le uspela priti do te najstarejše londonske tržnice, potem si vzemi čas za odkrivanje njene okolice. Vsekakor ti svetujem, da obiščeš najvišjo točko Londona – The Shard. Tik pod vrhom je njihov rooftop Sky Garden, ki ponuja krasen 360-stopinjski razgled na jugovzhodni del Londona. Nujno si vnaprej rezerviraj mesto.

Skoči do Bermondsey Street (to je bila včasih moja ulica), kjer je moja bivša soseda, priznana angleška modna oblikovalka Dame Zandra Rhodes, ustanovila Fashion & Textile Museum. Nekaj metrov naprej lahko skočiš v klasično angleško pivnico Garrison Public House Pub in se osvežiš.

Na poti nazaj se ustavi ob Temzi in si oglej Tower Bridge in Tower of London, ki leži na drugi strani reke. Mimogrede, Tower of London je bil zgrajen pred 1000 leti. Danes je poznan predvsem kot bivši zapor in kraj, kjer domujejo kraljevi dragulji. Nekoli manj znano pa je, da so bili angleški kralji in kraljice v preteklosti kronani na tem mestu ter da je bil nekoč to tudi dom kraljeve družine. Kraljeve dragulje, ki si jih lahko ogledaš tudi ti, so prvi javno pokazali že leta 1669. Oh, meni je angleška zgodovina tako fascinantna.

Z Borough Marketa se lahko podaš tudi v drugo smer, po današnji poti Jubilee Walkway, ki poteka ob Temzi, do gledališča Shakespeare’s Globe. Gre za rekonstrukcijo gledališča Globe, za katerega je dramske igre pisal veliki angleški pesnik, dramatik in igralec William Shakespeare.

Če boš pot nadaljevala, boš kmalu prišla do kultnega muzeja Tate Modern. Ena od krasnih reči v Londonu je tudi ta, da so državni muzeji in galerije brezplačni. Absolutno ti priporočam, da skočiš v to galerijo, ki se v prostorih bivše elektrarne priklanja sodobni umetnosti. Tate Modern je ena od večjih svetovnih galerij sodobne umetnosti, v njej pa so doma dela priznanih umetnikov, kot so: Andy Warhol, Pablo Picasso, Salvador Dali, Mark Rothko ter meni najljubša Lucio Fontana in Jackson Pollock. Slednja sem šla pozdraviti vsaj enkrat na teden.

Tik pred vhodom v Tate Modern te pričaka most Millennium Bridge, najnovejši most, ki povezuje južni in severni breg reke Temze. Zgrajen je bil ob prelomu tisočletja in je delo priznanega arhitekta Lorda Normana Fosterja, ki je med drugim na vabilo pokojnega Stevea Jobsa tudi oblikoval sedež podjetja Apple v kalifornijskem Cupertinu. Če se boš podala čez most, te bo na drugi strani, v vsem svojem blišču, pozdravila še St. Paul’s Cathedral.

Vsako mesto ima svojo dušo. In vsako mesto ima svoj značaj. Najpogosteje ga srečamo prav na trgu. Ljubljanski tržnici se je s knjigo “Dobimo se na tržnici” pred leti poklonil legendarni fotograf Joco Žnidaršič. Knjigo sta v dar dobila tudi ameriška predsednika Bill Clinton in George W. Bush. Vem, ker jima je knjigo predal moj stric iz New Yorka, Emil.

Tudi Borough Market je London, kaj London, svet v malem. V njem se skrivajo okusi in vonji svetovnih kulinarik ter prikupni prodajalci, ki se s teboj pogovarjajo kot z najboljšim prijateljem. Ta del Londona si zasluži prostor v tvojem načrtu raziskovanja mesta in, kot si opazila, okoli ponuja še en kup znamenitosti, ki jih absolutno moraš ujeti.

Uživaj, dober tek in naj bo sončen dan!